neděle 10. června 2012

Malá recenze: Nalezeni na ztraceném

Na začátku týdne jsem se zúčastnila premiéry dokumentárního filmu Nalezeni na ztraceném, která proběhla v pražském kině Lucerna za přítomnosti pánů Pavla Kindlmanna,  Bedřicha Moldana, Ladislava Mika, Vratislava Vozníka, mluvčího loňských blokád na Šumavě a Tomáše Tesaře, náměstka ministra ŽP.

Film pojednává o dobře známých událostech z loňského léta, kdy docházelo v Národním parku Šumava k blokádám nelegální těžby dřeva a v Praze k protestům před budovou MŽP. V hlavních rolích vystupují lidé, kterým není osud Šumavy lhostejný a kteří se sami vydali bránit kácení v nejcennějších lokalitách. Často akční záběry z terénu střídají názory odborníků či známých tváří vyznívající proti těžbě dřeva v Národním parku Šumava a naopak nabádající k nevměšování se do přirozených procesů, kvůli kterým je zde území chráněno. Potud shledávám vše v pořádku.

Jediné, co mi trošku vadí je, že ve filmu nedostali prostor zastánci kácení. Tedy oni právě dostali.. Jako prakticky jediní obhájci těžby dřeva zde vystupují nepříliš bystří majitelé kiosku, kteří představují jakousi tragikomickou vložku filmu. Chápu a rozumím záměru tvůrců dokumentu, nicméně se mi to celé jeví příliš okaté. Zároveň mi to přijde celkem nefér vůči ostatním šumavských obyvatelům, ať už těch kteří jsou pro kacení, ale hlavně těch, kteří s kácením nesouhlasí. To, že jako "zástupci šumavských obyvatelů" byli vybráni právě výše zmiňovaní jedinci, na ně moc dobrého světla nehází. Člověk má tendence paušalizovat, to je známou věcí.

Na dokumentární film Nalezeni na ztraceném se můžete podívat na youtube nebo si ho přímo stáhnout na webu Nalezeni na ztraceném.cz, kde naleznete zároveň více informací. Stahování, kopírování a šíření je povoleno, ba dokonce doporučeno. :-)

Na dokument se rozhodně mrkněte, stojí určitě za to. Pevně věřím, že jednou se na něj budou naši osvícenější potomci dívat s němým úžasem, co všechno bylo u nás ještě před pár lety možné. Něco jako my dneska kroutíme hlavou nad starými záběry z 50. let, kdy docházelo za velkého jásotu (těch na "správné" straně..) k rozorávání mezí a scelování polí. Dnes už taky víme, že to nic moc dobrého nepřineslo..