úterý 19. června 2012

Zelené trhy

V posledních letech stále vzrůstá zájem o české potraviny, ve velké oblibě se drží zejména farmářské trhy, které dnes najdeme takřka v každém větším městečku. Také já na trzích ráda nakupuji a mám své oblíbené prodejce. Líbí se mi, že zde člověk sežene čerstvou zeleninu, výborné celozrnné sušenky, kozí sýry a třeba i víno. Velký smysl vidím hlavně v podpoře tuzemských výrobců či pěstitelů a v šetrnosti co se přepravy týče - přece jen je rozdíl mezi okurkou ze Španělska, která navíc putovala přes různé mezisklady a okurkou českou, kterou prostě utrhli, dali do přepravky a přivezli na náměstí. Nicméně i v této oblasti jde jít ještě dál.

Je třeba si uvědomit, že většina pěstitelů, kteří prodávají na farmářských trzích, více či méně používá běžné chemikálie na ochranu či podporu růstu rostlin (pesticidy, hnojiva,..), čímž se zelenina z trhů příliš neliší od té běžně dostupné v obchodě. Také v pečivu mohou být nejrůznější zlepšující látky, v uzeninách zase glutamát sodný či jiné chuťovky. Chce to zjišťovat, zkoumat, ptát se a nebo..

.. vyrazit na Zelené trhy. :-)

Bohužel to není tak jednoduché, protože Zelené trhy jsou zatím pořádány spíše výjimečně. Sama jsem měla to štěstí a narazila jsem na ně na festivalu Velká výzva. Celý koncept mě velmi mile překvapil. Tady opravdu nemusíte zkoumat etikety či se vyptávat na případnou přítomnost pesticidů - všichni prodejci jsou členy PRO BIO Ligy a tedy hospodaří ekologicky. Neodolala jsem a nakoupila si zeleninu a bylinky z biodynamického statku Camphill České Kopisty, játrovou paštiku z Biostatku Sasov a ovčí sýr s kořením od ovčí farmy M&M ze Šonova u Broumova. Zelenina byla výborná, sýr luxusní, na paštiku se teprve chystám, ale vůbec o ní nepochybuji. :-) Cenově se zelenina příliš nelišila od té z farmářských trhů. Také cena za sýr a paštiku mi přišla rozumná a odpovídající bio kvalitě.

Důležitý je přímý kontakt s výrobcem. Ovčí sýr jsem na Zelených trzích kupovala přímo od tohoto usměvavého fousatého pána. :-)

Pokukovala jsem rovněž po pečivu, moštech či vínu. Seznam všech prodejců, se kterými Zelené trhy spolupracují naleznete na jejich webu.

Příjemná je jednotná podoba dřevěných stánků, které jsou navíc variabilní a dají se v prostoru různě upravovat. Nedílnou součást představují tabule, na kterou se křídou dají psát ceny zboží či jiné informace. Myšleno je i na děti, které si mohou hrát ve zmenšeném provedení prodejního stánku s naopak zvětšenou textilní zeleninou. :-) 

Jedna z možných podob stánku na Zelených trzích

No, prostě jsem ze Zelených trhů byla naprosto nadšená a pevně věřím, že se blízké době začnou objevovat stále častěji. I vy můžete dát svůj zájem najevo podpisem petice.

Nakupujete na farmářských trzích? Navštívili jste Zelené trhy? Jak na vás působily?

Žádné komentáře:

Okomentovat