středa 1. února 2012

Mýdlový sliz

V prvním letošním čísle časopisu dTest se objevil test pracích koulí a mýdlových ořechů. Výsledky následně zveřejnila i některá další média. V diskusích pod internetovými články se rozproudily nekonečné debaty, mnohdy doplněné vlastními zkušenostmi. Někdo na prací koule či mýdlové ořechy nedá dopustit, jiný si stěžuje na nízkou účinnost. Je zřejmé, že záleží na mnoha faktorech - tvrdosti vody, stavu pračky, subjektivním pocitu vnímání čistoty prádla a podobně. Osobně nemám s výše uvedenými pracími prostředky žádnou zkušenost. A přece peru ekologicky. A účinně.

Téměř dva roky s velkým úspěchem používám mýdlový sliz. Domnívám se, že je to u nás nejdostupnější kvalitní ekologický prostředek na praní. Sliz je složen pouze z mýdla, sody na praní a vody, v přírodě je tedy dobře rozložitelný. Na rozdíl od zmiňovaných mýdlových ořechů, sice 100% přírodních, ale dovážených k nám přes půl světa, jsou použité suroviny vyprodukovány v ČR. Mýdlo se navíc vyrábí prakticky z odpadních surovin.

Při výrobě se řídím návodem z Mého domácího sebezbytu od Magdaleny Kalistové. Do kyblíku od Primalexu nasypu 250 g sody na praní, nastrouhám jedno jádrové mýdlo a celé to zaliji 8 litry horké vody. Poté směs důkladně míchám dřevěnou tyčkou, dokud se vše pořádně nerozpustí. Pro příjemnou vůni vypraného prádla přidávám několik kapek přírodního vonného oleje. Doporučuji např. levanduli. Roztok přes noc ztuhne v gelovou hmotu. Na jednu pračku dávám zhruba čtvrt litru (cca běžný hrneček) a to rovnou dovnitř k prádlu. Peru na 40 stupňů.

Mastné skvrny či skvrny od krve odstraňuji ručním předepraním ve studené vodě za použití žlučového mýdla.

 
Soda na praní, jádrové mýdlo, vonný olejíček + voda. Víc netřeba.


V čem perete vy? S jakými ekologickými pracími prostředky máte zkušenosti?




8 komentářů:

  1. Kde sehnat to jadrove mydlo? ja sehnala jenom jelena a pak jsem videla od lanzy..nevim z ceho se to vyrabi, snad to tam nepisou, jadrove mydlo je z ceho?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Konkrétně mýdlo na fotografii jsem kupovala v drogerii Teta.

      Jinak jádrové mýdlo je obecné pojmenování mýdel s nižším obsahem zmýdelněných mastných kyselin používaných k praní. Pěkně je to popsáno na Wikipedii - http://cs.wikipedia.org/wiki/M%C3%BDdlo#Sodn.C3.A1_m.C3.BDdla_j.C3.A1drov.C3.A1 . Takže ve výsledku je prakticky jedno, zda to mýdlo nese pojmenování Jádrové, Jelen, Kamzík (skutečně existuje :-) nebo Lanza.

      Vymazat
  2. Dá se do zvýšené kombinace přidat i žlučové mýdlo, pro větší účinnost na skvrny?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Toto jsem zatím nevyzkoušela, i když mě to také napadlo. Na internetu jsem našla, že někdo dává půl na půl normální mýdlo a žlučové mýdlo. Každopádně u silnějších skvrn bych se trochu bála zaprání, přeci jen např. krev se nejlépe odstraňuje ve studené vodě. Mastné skvrny či skvrny od krve vždycky vyperu v ruce žlučovým mýdlem a pak to dám teprve do pračky. Klidně i s pěnou z toho žlučového mýdla. Ale co se týče běžně špinavého prádla, myslím, že by kombinace žlučové mýdlo/jádrové mýdlo mohla být účinnější než obyčejný mýdlový sliz. Chce to jen vyzkoušet. :-)

      Vymazat
  3. Chtěla jsem se zeptat, jestli je nutné přidávat vonný extrakt rovnou do mýdlového slizu, při výrobě, nebo až k prádlu, těch pár kapek.

    Děkuji:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím jsem olej vždy přidávala rovnou do slizu při jeho výrobě (většinou když jsem chtěla vypláchnout z lahvičky poslední zbytky oleje), ale myslím, že určitě nebude problém přidat ho rovnou k prádlu. Vůně by mohla být intezivnější. Vidíte, určitě to příště vyzkouším. :-)

      Vymazat
  4. Dobrý den,

    koupila jsem si žlučové mýdlo, že zkusím udělat ten "recept" půl na půl (žlučové + lanza) lanza má 300g a žlučové 100g) a nevim, jak moc to žlučové působí. Tudíž jestli mám dát do směsi celé žlučové a půl lanzy nebo rozpůlit i to žlučové. Poradíte mi, prosím?:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,

      jak již jsem psala výše, nemám s tímto zkušenost. Na obyčejné praní mi stačí sliz z normálního mýdla, žlučové používám zvlášť na odstraňování skvrn. V diskusi pod tímto článkem http://www.schidlo.cz/2010/04/03/mydlovy-sliz-aneb-velke-pradlo/ jsem našla příspěvek o Máti, ve kterém píše: "Tak jsem sliz ještě vylepšila. Do základu krom jádrového mýdla nastrouhám ještě 1/4 žlučového a nyní sliz pere fakt dokonale." Takže bych se určitě nebála experimentovat. Pak dejte vědět! :-)

      Vymazat